Jeżeli zapytałbym Was o powód remontów, to mogę spodziewać się wielu różnych odpowiedzi.
Jednak z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę założyć, że wszystkie powody remontów można sprowadzić do kilku kluczowych kwestii:
- Zmiana funkcjonalności przestrzeni,
- Poprawa (podniesienie) standardu przestrzeni,
- Obniżenie kosztów eksploatacyjnych danej nieruchomości,
- Poprawa sfery wizualnej remontowanej powierzchni.
Remont może obejmować wszystkie wymienione powyżej kwestie lub skupić się tylko na wybranym aspekcie (np. sferze wizualnej). Obrana droga zależy od tego, dla kogo remontujemy. Inaczej będzie wyglądał remont, który robimy z myślą o sobie i na własne potrzeby. Tutaj zwykle remont może obejmować wszystkie kategorie. Koszt remontu nie zawsze jest sprawą kluczową, ponieważ prace wykonujemy z założeniem, że mają przetrwać lata. Poza tym wybierane rozwiązania, stylistyka czy kolory mogą być odważne i odbiegać od trendów panujących na rynku. Remontujemy dla siebie, a więc to nam ma się podobać efekt. Remont na własne potrzeby warto również wykonywać z głową. Dlatego poniżej zamieszczam kilka podpunktów, które mogą Ci pomóc:
- Najdroższe materiały i rozwiązania nie zawsze są najlepsze. Na „średniej półce cenowej” bez problemu znajdziesz rzeczy bardzo dobrej jakości,
- Wybierane rozwiązania mają się podobać Tobie. Jednak zanim zdecydujesz się na chwilowe trendy modowe, zastanów się, czy faktycznie warto to robić. Jeżeli dysponujesz ograniczonym budżetem i nie stać Cię na kolejny remont w perspektywie kilku lat rozważ rozwiązania ponadczasowe.
Zupełnie inaczej wygląda remont z myślą o sprzedaży lub wynajmie. Tutaj w pierwszej kolejności pojawia się konieczność minimalizowania kosztów. Sięgamy po rozwiązania i materiały, które są tańsze (w niedalekiej przyszłości pojawi się artykuł o tym, jak mądrze oszczędzać na remontach). Zakres prac ograniczamy wyłącznie do tych koniecznych i niezbędnych. Sama selekcja zakresu prac jest wypadkową tego, co faktycznie trzeba zrobić (np. wymiana przerdzewiałych rur) a tym, co wpływa na odbiór nieruchomości (np. efektowana łazienka) oraz postrzeganie jej jako atrakcyjnej.
Jednocześnie wybór wykończenia oraz elementów wyposażenia powinien być na tyle uniwersalny, że trafi w gusta szerokiego grona odbiorców lub spełni ich potrzeby (to kluczowe dla najemców). Zdecydowanie należy unikać rozwiązań, które trafią wyłącznie w gust wąskiego grona koneserów. Wystrzegaj się również kierowania przeświadczeniem, że to, co Tobie się podoba jest najlepsze. Pamiętaj, że o gustach nie dyskutujemy, a każdy z nas ma je inne.
Kluczowe kwestie, które należy brać pod uwagę przy remontach lokali na sprzedaż lub wynajem to:
- Unikaj odważnych i kontrowersyjnych stylów wnętrzarskich. Korzystaj z rozwiązań ponadczasowych. Dzięki temu trafisz w gusta szerszej grupy odbiorców.
- Wybieraj proste rozwiązania. W prostocie leży siła. Dzięki temu trafisz w gust większego grona potencjalnych zainteresowanych nabywców lub najemców.
- Jasne kolory to kolejny ważny element wykończenia remontowanego wnętrza. Wnętrza pomalowane i umeblowane jasnymi kolorami powodują, że cała nieruchomość automatycznie jest odbierana jako jasna, większa a jednocześnie przytulna.
- Oszczędzaj na materiałach i elementach wyposażenia, ale rób to z głową. Unikaj najtańszych rozwiązań bo, zapłacisz za nie dwa razy.
- Wyposażając nieruchomości z myślą o wynajmie, pamiętaj o tym, że powinna ona spełniać potrzeby potencjalnych najemców (np. szafa jest ważniejsza od drogiego telewizora).
Jak widzisz remont i jego zakres zależy od tego, co planujesz zrobić z daną nieruchomością. Dlatego, zanim zaczniesz prace, zastanów się, co chcesz osiągnąć i jakie masz plany związane z danym lokalem.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat tego, jak remontować pod kątem potencjalnych odbiorców, zapraszam do lektury mojej książki pt. „Remont to nie problem”. Znajdziesz tam wiele praktycznych porad i sugestii, które pozwolą Ci uniknąć częstych błędów oraz ograniczyć koszty i zmaksymalizować zyski z inwestycji.